امروزه مشتریان و خریداران بسیار پیچیده رفتار میکنند. آنها خواسته ها و نیاز های نسبتا گیج کننده دارند. دوست دارند همیشه در زمان صرفه جویی کنند. در مورد به اشتراک گذاری اطلاعاتشان تردید دارند، با این حال دسترسی آنلاین و نامحدود به جزیی ترین اطلاعات محصولات و خدمات مختلف دارند. بنابراین شناخت نیاز مشتری امروزه در بازاریابی سنتی یا بازاریابی اینترنتی کار راحتی نیست.
بهترین سوالاتی که می توانیم از مشتریان بپرسیم
وقتی که با مشتریان اخیر خود به امید خرید دوباره، فروش متقابل و یا بازپرداخت حرف میزنید، مهم است که سوالات درستی از آن ها بپرسید.
اگر موفق نشوید که سوالات خوبی در مورد خوبی یا بدی محصولات یا خدمات خود بپرسید، در واقع در بحث شناخت نیاز مشتری موفق نشده اید و ممکن است با این خطر مواجه شوید که مشتریان از شما ناراضی باشند و روی آوردن به رقیب شما را در نظر بگیرند. در این مورد ریسک نکنید و با این سوالات این خطر را از بین ببرید:
- در مقیاس یک تا ده، متناسب با میزان رضایتتان از محصولات ما، به ما چه نمره ای میدهید؟
- چرا این نمره را برای ما انتخاب کرده اید؟
- آیا میتوانید نقاط ضعف یا چالش برانگیزی که در محصولات و یا خدمات ما مشاهده کردید را توضیح دهید؟
- چه ویژگی ای را در مورد محصولات و یا خدمات ما دوست داشتید؟
- چقدر تمایل دارید که محصولات یا خدمات ما را به یک دوست و یا همکار خود معرفی کنید؟
- استفاده از محصول ما برای شما چگونه بود؟
- آیا فکر میکنید که خدمات مشتریان مربوط به خود را به خوبی دریافت کرده اید؟
- چه کاری میتوانیم انجام دهیم که برای یک سال دیگر هم معامله با شما را ادامه دهیم؟
- آیا همین امروز برای تمدید معامله آماده هستید؟ (فقط در صورتی که هفت سوال اول این قسمت جواب مثبت دریافت کرده بودند)
- آیا به ویژگی X که جدیدا به محصولات خود اضافه کرده ایم علاقه مند هستید؟