باغلاما

برای خرید هر وسیله‌ای شما نیاز خواهید داشت که ابتدا تمامی اطلاعات لازم در مورد پیرامون وسیله مورد نظر را جمع‌آوری کنید تا بتوانید با اطلاعات درست و کافی اقدام به خرید کرده و بهترین انتخاب را برای خود خریداری کنید. در مورد خرید سازهای مختلف‌های مانند خرید باغلاما نیز شما باید همین گونه رفتار کرده و ابتدا تمامی اطلاعات لازم در مورد این نوع ساز را جمع‌آوری کرده و سپس اقدام به خرید کنید. در این مطلب ما قصد داریم شما را بیشتر با ساز معروف باغلاما آشنا کرده و اطلاعات جامعی در مورد انواع، تاریخچه و نحوه کوک آن به شما ارائه دهیم. همراه ما باشید با راهنمای خرید باغلاما.

راهنمای خرید باغلاما

باغلاما نوعی ساز زهی است که ریشه آن به آذربایجان برمی‌گردد و به عنوان نمادی از فرهنگ کشورهای ترک محصوب می‌شود. استفاده از این ساز زهی در بین مردم آذربایجان و تمامی ترک زبان‌ها و برخی از کردها و ترکمن‌های عراقی نیز بسیار رایج است.

اگر نگاهی به تاریخ بیاندازید حتما نام این ساز را در موسیقی عثمانی، محلی ترکی، موسیقی آذری، موسیقی کردی، موسیقی آشوری، موسیقی ارمنی مشاهده خواهید کرد. حتی در تاریخ سوریه، عراق و کشورهای بالکان نیز می‌توان نام این ساز را پیدا کرد.

بیایید نگاهی کوتاه به تاریخچه این ساز بیاندازیم:

تاریخچه باغلاما:

باغلاما ساز زهی تاریخی است که استفاده از آن به سال‌های دور باز می‌گردد. این ساز در بین ترک زبان‌ها بخصوص در آذربایجان و ترکیه بسیار محبوب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه نیز در بین مردم کردستان این ساز زهی در حال رواج یافتن است و میزان استفاده از آن بسیار افزایش پیدا کرده. اگر نگاهی به کتب تاریخی بیاندازید متوجه خواهید شد ک نوعی از باغلاما وجود دارد که در کشور یونان نیز از آن برای نواختن صداهای مختلف استفاده می‌شده است.

باغلاما برای ترک زبان‌ها فقط یک ساز نیست بلکه وسیله‌ای است که فرهنگ آن‌ها را به همه معرفی می‌کند به همین دلیل هم نگاه بسیار ویژه‌ای در بین ترک زبان‌ها به باغلاما وجود دارد.

در کشور ما ایران نیز به این ساز علاوه بر باغلاما، دیوان نیز می‌گویند و به این نام مشهور است. همانگونه که اشاره شد این ساز در گذشته نیز مانند امروز بسیار محبوب بوده و در کشور‌های مختلفی نواخته می‌شده است.

ظاهر ساز باغلاما:

حال که تاریخچه این ساز را خواندید قدم اول برای خرید باغلاما برداشته شد.  باغلاما جزو سازهایی است که برای نواختن آن از مضراب پلاستیکی یا سرانگشتان دست بهره برده می‌شود.

اگر به این ساز نگاه کنید متوجه خواهید شد که ۷ سیم در ساخت آن به کار رفته است که به سه دسته مختلف تقسیم بندی شده‌اند: دو دسته با دو سیم کنار هم و یک دسته با ۳ سیم.

دسته باغلاما نیز اندازه متفاوتی دارد برخی از باغلاماها دارای دسته کوتاهی هستند و برخی بلند که به باغلاما با دسته بلند در ایران دیوان گفته می‌شود.

در ابتدای این ساز یک کاسه وجود دارد که تقریبا شبیه به گلابی نصف شده است. دسته این ساز نیز معمولا بلند بوده و پرده‌ها بر روی آن سوار می‌شوند.

دیگر اجزای تشکیل دهنده این ساز عبارت‌اند از:

ادامه این مطلب:

https://sazsto.com/product-category/%d8%b3%d8%a7%d8%b2/%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b2%d9%87%db%8c/%d8%a8%d8%a7%d8%ba%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%a7/