میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از انواع سردردها رنج می‌برند و همین مسئله، بهانه‌ای می‌شود تا روزانه زمان زیادی، در کار و انجام امور روزانه تلف شود. در این مقاله سه روشِ ماساژ برای درمان سردرد را می‌خوانید که با انجام آن‌ها می‌توانید سردردهای خود را درمان و تسکین دهید؛ همراه روتای باشید…

ماساژ برای سردرد

ماساژ برای سردرد

معمولا سردردها به سه دسته، سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه‌ای تقسیم می‌شوند. سردردهای تنشی معمولا به دلیل مشکلات عضلانی و بدنی ایجاد می‌شوند. همچنین این سردردها می‌تواند به دلیل استرس، اضطراب، خستگی، افسردگی و یا زیاد بودن بیش از حد نور و صدا ایجاد شوند. سردردهای میگرنی معمولا از نظر درد بدتر از سردردهای تنشی نیست. درد این مشکل، معمولا در یک طرف سر ایجاد می‌شود که هنگام حرکت کردن، صحبت کردن و سرفه کردن بدتر شده و فرد مبتلا به این سردرد را کلافه می‌کند. سردردهای خوشه‌ای که عموما به آن همان سردرد می‌گویند و معمولا بعد از بیدار شدن از خواب ایجاد می‌شود که در ابتدا با شدت کمتر بوده و با گذشت زمان و عدم درمان، شدیدتر می‌شود.

صرف نظر از نوع سردرد، بروز آن همواره موجب رنجش فرد شده و او را کلافه می‌کند. بر روی سر، گردن و پشت آن و چشم‌ها نقاطی وجود دارد که ماساژ آن نقاط، باعث تسکین سردرد فعلی شما می‌شود. در این مقاله سه ماساژ برای سردرد خدمت شما معرفی خواهیم کرد که در نوع خود سریع‌ترین و دم‌دست‌ترین روش‌های تسکین سردردها می‌باشند.

ماساژ عضلات تراپزی (ذوزنقه‌ای)

ابتدا عضلات ذورنقه‌ای خود را پید کنید. شما دو ماهیچه ذوزنقه‌ای دارید که در دو طرف ستون فقرات‌تان است و به شکل یک مثلث از بالای گردن و شانه تا وسط پشت کشیده شده است. ماهیچه ذوزنقه‌ای از سه بخش، قسمت بالایی ماهیچه، قسمت میانی و پایینی تشکیل شده است. شما می‌توانید با ماساژ این ماهیچه، سردرد خود را تسکین دهید. این ماساژ برای سردرد دارای 2 حرکت کششی است.

ماساژ عضلات تراپزی (ذوزنقه‌ای)

برای شروع و انجام این ماساژ، ابتدا بر روی کمر خود دراز کشیده و یک توپ تنیس، مطابق شکل، زیر پشت‌تان قرار دهید و زانوهای خود را جمع کنید. توپ باید حدودا یک اینچ از ستون فقرات شما فاصله داشته باشد. سپس مانند تصویر، باید طوری خود را حرکت دهید که توپ از بالا به پایین ستون فقرات‌تان در برگیرد. به مدت هشت تا ۶۰ ثانیه روی توپ تنیس دراز بکشید و سپس آن را پایین منتقل کنید. تقریبا تا انتهای لگن فوقانی‌تان توپ را پایین بیاورید. پس از انجام کار برای یک طرف ستون فقرات، در طرف دیگر نیز این کار را تکرار کنید.

ماساژ عضلات تراپزی (ذوزنقه‌ای)

برای ماساژ عضلات ذوزنقه‌ای می‌توانید از روش نیشگون نیز استفاده کنید. برای اینکار ابتدا آرنج و بازوی خود را بر روی یک پیشخوان یا میز به عنوان تکیه‌گاه قرار دهید. سپس برای نیشگون گرفتن ماهیچه ذوزنقه‌ای بین گردن و شانه، از بازوی مخالف استفاده کنید. هشت تا شصت ثانیه صبر کنید و سپس برای طرف دیگر نیز این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید، انگشتان خود را در شانه خود فرو نکنید و فقط خود ماهیچه را لمس کنید.

ماساژ برای درمان سردرد

کشش ماهیچه‌های پشت گردن

دومین ماساژ برای سردرد از طریق کشش و ماساژ ماهیجه‌های پشت گردن انجام می‌شود. حداقل شش ماهیچه ویژه در ناحیه پشت گردن شما وجود دارد که بین پایه جمجمه تا بالای شانه شما قرار دارد. تنش در این ناحیه خاص بدن، احتمالا مسئول بسیاری از سردردها است. با انجام 3 حرکت کششی در ماهیچه‌های این ناحیه، از شر سردردهای حاصله در اثر مشکل در این ناحیه، خلاص شوید.

کشش ماهیچه‌های پشت گردن

اولین حرکت در ماهیچه پایه جمجه انجام می‌گیرد. برای انجام این حرکت، به پشت خود دراز کشیده و دست‌هایتان را در پشتِ سرتان قرار دهید. مانند تصویر زیر، یک توپ پینک پنگ یا گلف در کف دست بالایی خود نگه دارید. سپس دست‌هایتان را طوری قرار دهید که توپ در کنار ستون فقرات قرار بگیرید. سپس سرتان را به سمت چپ بچرخانید تا توپ گلف را حرکت دهید. دست‌ها باید ثابت باشند. زمانی که یک طرف ستون فقرات خود را ماساژ دادید، توپ گلف را به طرف دیگر حرکت داده و حرکت را برای سمت دیگر ستون فقرات و ماهیچه‌های پشت گردن تکرار کنید.

کشش ماهیچه‌های پشت گردن

دومین حرکت برای کشش ماهیچه‌های پشت گردن به طوری است می‌توانید آن را در حالت نشسته یا حتی در حمام انجام دهید. برای شروع، صاف بنشینید و یک دست‌تان را پشت سر خود قرار دهید و سرتان را به آرامی و تا زمانی که کشش را حس می‌کنید، به سمت جلو بکشید. سپس به صورت جداگانه، سرتان را به دو سمت کشش دهید. با ادامه‌ی مطلب آموزش ماساژ برای سردرد همراه روتای بمانید…

کشش ماهیچه‌های پشت گردن

حتی می‌توانید ماهیچه‌های پشت گردن‌تان را هنگام دراز کشیدن، ماساژ دهید. برای اینکار به پشت دراز بکشید. یک آرنج خود را خم کرده و بالای سر خود قرار داده و کف دست دیگرتان را در قسمت پایین ستون فقرات‌تان بگذارید. اگر دست راست را بالای سرتان قرار داده‌اید، در حالیکه سقف را نگاه می‌کنید، سرتان را با سمت راست بکشید. این کار را تا زمانی که کشش را حس می‌کنید، ادامه دهید. این کار را برای سمت دیگر نیز به همیت ترتیب تکرار کنید.

کشش ماهیچه‌های پشت گردن

استفاده از رفلکسولوژی برای تسکین سردرد

در ادامه‌ی آموزش ماساژ برای سردرد به رفلکسولوژی می‌رسیم. فشار درمانی یا همان رفلکسولوژی یکی از شیوه‌های ماساژ برای سردرد است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با فشار دادن نقاط خاصی از کف پا می‌توان سردردها را تسکین داد. یکی از بهترین روش‌های تسکین سردردهای ناشی از خستگی و فعالیت‌ها روزانه استفاده از روش‌های فشار درمانی است. در زیر نقاطی از پا معرفی می‌کنیم که با استفاده از رفلکسولوژی و فشار دادن آن نقاط، می‌توان انواع سردردها را کاهش داد.

استفاده از رفلکسولوژی برای تسکین سردرد

ناحیه‌های ماساژ پا برای انواع تسکین انواع سردرد

سردرد به علت اضطراب و استرس

برای رفع این سردرد، ابتدا یک دوش آب گرم بگیرید. بعد از آن به قسمت داخلی انگشت بزرگ پا فشار وارد کنید. سپس روی قسمت انتهایی شست فشار وارد کنید.

سردرد به علت سینوزیت

یکی برای رفع این سردرد، به قسمت گوشتی تمامی انگشتان پا و قسمت‌های بیرونی و درونی شست، فشار وارد کنید.

سردرد به علت درد روی چشم

برای تسگین این سردرد، به قسمت انتهای شست پا و انگشت دوم و سوم فشار وارد کنید.

سردرد به علت فشار روی گردن و شانه

برای رهایی از نوع سردرد، قسمت زیرین انگشت کوچک و قسمت زیرین شست را فشار دهید.

ماساژ یک معجره برای درمان بسیاری از بیماری‌ها

ماساژ را می‌توان به عنوان یک معجزه و مکمل برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بدن مطرح کرد. به طوری که با انجام روزانه چند دقیقه ماساژ می‌توان بدنی سالم‌تر و روانی آرام‌تر داشت که لازمه‌ی رسیدن به هدف‌ها و آرزوها در زندگی هستند. با خرید یک صندلی ماساژور و استفاده از آن در طول روز برای دوری از فشارهای روانی، سلامتی، شادابی و سرحال بودن را به خودتان هدیه دهید.

صندلی ماساژور روتای برای درمان سردرد

مجموعه روتای با ارائه انواع دستگاه‌های ماساژور به شما برای داشتن زندگی بهتر و آسوده‌تر یاری می‌کند. برای مشاهده صندلی‌های ماساژور به قسمت محصولات در وبسایت روتای مراجعه کنید.

منبع این مطلب:

http://rotai.ir/%d9%85%d8%a7%d8%b3%d8%a7%da%98-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b1%d8%af/