آیا با بلاکچین آشنایی دارید و می‌دانید که چه کاربردی دارد؟ حتی آیا می‌دانید که مجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در این مطلب از وبلاگ قصد دارید شما را با فناوری بلاکچین آشنا کنیم و در مورد کاربرد و نحوه عملکرد آن بحث. با ما همراه باشید و بلاکچین را بشتر بشناسید.

فناوری بلاکچین و یا زنجیره بلوکی چیست؟ فناوری بلاکچین یک پایگاه داده (دیتابیس) توزیع شده از همه تراکنش‌ها و یا رویدادهای دیجیتالی است که توسط اجزای تشکیل دهنده به صورت مشترک در حال اجرا است. امروز ارز رایج و محبوب دیجیتالی، بیت کوین و … است که بر اساس فناوری بلاکچین ایجاد شده است . در این مقاله می‌خواهیم فناوری بلاکچین را بررسی کرده و به همه سوالات در زمینه پاسخ دهیم.

فناوری بلاکچین چیست؟

یک بلاکچین ترکیبی از سه تکنولوژی اصلی است که این سه تکنولوژی عبارتنداز:

  • رمز نگاری کلید خصوصی
  •  یک شبکه توزیع با یک دفتر کل مشترک
  •  انگیزه به منظور ارائه خدمات، ثبت و ضبط و همچنین ایجاد امنیت در مبادلات بین شبکه

نحوه همکاری این قسمت‌ها با یکدیگر برای تامین امنیت شبکه ارائه می‌شود.

رمز نگاری کلید خصوصی چگونه انجام می‌شود؟

فناوری بلاکچین

هنگامی که دو فرد می‌خواهند در فضای اینترنت، مبادله انجام دهند،هر کدام از این افراد مالک یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است. اما هدف از اجزای فن‌آوری بلاکچین چیست؟ در واقع هدف از اجزای فن‌آوری بلاکچین، ایجاد مرجعی جهت تعیین هویت امن دیجیتالی است و این هویت مبتنی بر داشتن ترکیبی از کلیدهای عمومی و خصوصی می‌باشد.

استفاده از هر دو کلید عمومی و خصوصی که هر دو، توانایی انجام توافقات را دارند که در کنار هم امضای دیجیتالی مفیدی را ایجاد می‌کنند که این امضای دیجیتالی تسلط کاملی را برای مالک آن، ایجاد می‌نماید.

هویت

برای ایجاد ارتباطات امن دیجیتالی فقط کنترل کامل مالکیت کافی نیست بعد از تایید هویت باید این ابزار با تایید معاملات و مجوز ترکیب شود. این موضوع برای بلاکچین، با یک شبکه توزیع شروع می‌شود.

منبع این مطلب :

مروری اجمالی بر فناوری بلاکچین