سپری (سمپاش) به همراه لوازم سمپاش از ادوات و تجهیزات کشاورزی می‌باشد که جهت سمپاشی یکنواخت محصولات کشاورزی و باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند وقت یکبار انواع مختلفی از سموم و مواد شیمیایی توسط کشاورزان جهت حفظ و نگهداری محصولات خود به کار برده می‌شود. توزیع ناهماهنگ سموم در دزهای مختلف می‌تواند اثرات مطلوبی از خود به جا نگذارد. به همین علت برای توزیع یکنواخت سموم بر روی محصولات کشاورزی از سمپاش و لوازم سمپاش استفاده می‌شود.

سمپاشی هر چند وقت یک بار انجام می‌شود و بسته به نوع سم، نحوه‌ی سم پاشی نیز می‌تواند متفاوت باشد. برخی از سموم به زمین وارد می‌شوند برخی دیگر را با اضافه کردن به آب یا روغن به گیاهان می‌رسانند. اما لوازم و دستگاه سمپاش برای سمومی که باید مستقیما به برگ و شاخه‌های درختان و گیاهان برسد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توزیع مواد سمی با غلظت کمتر از دوز مورد نیاز محصول، باعث برطرف نشدن آفات و علف‌های هرز شده و از سوی دیگر توزیع با غلظت بیشتر از دوز مصرفی مجاز محصول، علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی اضافی بر روی دست کشاورز می‌گذارد موجب افزایش ریسک آلودگی آب‌های زیر زمینی و محیط زیست می‌شود. اما استفاده از انواع دستگاه‌های سمپاشی باعث شده تا هم ریسک این کار کم شود و هم اثرگذاری سموم بر روی آفات و علف‌های هرز افزایش یابد.

انواع دستگاه سمپاش

کارایی و دقت سمپاش‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت هستند، به خصوص سمپاش‌هایی که در باغبانی و کشاورزی کاربرد دارند. لذا با توجه به قیمت دستگاه سمپاش می‌توانید از کاربردهای و امکانات مختلفی بهره‌مند شوید. انواع و سبک‌های مختلفی از سمپاش در دسترس می‌باشد که هر کدام از آن‌ها برای استفاده در کاربردی خاص در حوزه‌های وسیع باغداری و کشاورزی طراحی شده‌اند


  • سم پاش دستی و شارژی: این نوع سمپاش برای مصارف سطوح کوچک کاربرد دارند. ظرفیت مخزن سمپاش دستی از چند لیتر بیشتر (زیر ۱۰ لیتر) تجاوز نمی‌کند.
  • سم پاش ساده: سمپاش ساده برای سم پاشی چند درخت و درختچه مناسب است و کاربری باغی داشته و برای علف‌های هرز مناسب نیست. غالبا این نوع سم پاش، دارای مخزن فلزی با حجم ۱۰ تا ۲۵ لیتر هستند.
  • سم پاش پشتی (کوله‌ای): این نوع سمپاش نسبت به نوع پشتی این برتری را دارد که دارای فشار ثابت است. به همین دلیل قابلیت نصب بوم و نازل‌های تی جت (مخروط توخالی) را دارد.
  • سم پاش پشتی موتوری لانس دار: فشار آن به جای اهرم توسط موتور تامین می‌شود. حجم مخزن این مدل بین ۲۰ تا ۲۵ لیتر می‌باشد. فشار آن ثابت است و قابلیت نصب بوم و نازل را دارد. این نوع سمپاش برای مزارع مناسب می‌باشد.
  • سم پاش فرغونی: سمپاش فرغونی برای سم پاشی باغ مناسب است. موتور چهار زمانه دارد و مخزن آن تا ۱۰۰ لیتر ظرفیت دارد.
  • سمپاش زنبه‌ای: این نوع سمپاش نیز برای باغ ها مناسب است ولی چرخ و مخزن ثابت ندارد. نام دیگر این نوع سمپاش، برانکاردی است. یعنی توسط دو نفر به صورت برانکارد حمل می‌شود.
منبع: vitrinnet